Italská Boloňa je další z měst, které v poslední době snížilo rychlost v centru na 30 kilometrů za hodinu. První zkušenosti s omezením má Olbia, která se nachází na Sardinii, kde jezdí řidiči tímto způsobem už třetím rokem. Hlavním argumentem pro regulaci je snížení dopravních nehod, které jde ruku v ruce se zlepšením životního prostředí. Co říkají na nové usměrnění samotní řidiči a jak se staví k situaci ve městě odborníci? Podle mnohých je „třicítka“ čiré šílenství a situaci ve městě připodobňují k noční můře.
Cíl: žádní mrtví na silnici
Nové nařízení o snížení rychlosti platí v severoitalské Boloni od 16. ledna 2024, ale testem si prošlo město už v loňském roce. Starosta města si systém nazvaný „Città 30“ chválí. Nejde podle něj totiž jen o výměnu dopravního značení, ale o strategii, jak udělat centrum Boloně bezpečnější. „Tímto krokem dosáhneme nuly v počtech obětí dopravních nehod, už nebudou žádní mrtví na silnicích,“ věří starosta Matteo Lepore. Jeho oponenti ale poukazují na chaos, dopravní zácpy a potíže nejen se zásobováním.
Menší rychlost, více spalin?
Vedení města vyzdvihuje přínosy, centra se díky „Città 30“ stávají udržitelnější a přívětivější k seniorům, dětem a turistům. Oživení veřejného prostoru podle kritiků nenahradí ztráty, zejména u nákladní dopravy. Oponenti k tomu zdůrazňují, že dodávky při nízké rychlosti generují více spalin než při vyšších rychlostech, což ani podle ministra dopravy Mattea Salviniho není přínosem pro kvalitu ovzduší.
Zóny omezení rychlosti na 30 km/h a 50 km/h v Bologni
Pokuty i zdražení taxíků
A jak se na nové nařízení dívají samotní obyvatelé hlavního města regionu Emilia-Romagna? Za překročení rychlosti o šest kilometrů hrozí pokuty ve výši 29 eur, k tomu došlo ke zpomalení provozu a k větším dopravním zácpám, což nesou nelibě rezidenti i taxikáři. Právě taxi služby vyhlásily bojkot „Città 30“ a hrozí zdražením jízd, aby si vykompenzovaly ztráty způsobené zpomaleným provozem. Stížnostmi nešetří ani podnikatelé, kteří varují před rozmachem směrnice i do dalších měst. V letošním roce mají totiž v plánu „Città 30“ zavést v Miláně i v Parmě.
Článek vznikl ve spolupráci s odborníky na dopravní značení AZznačky. Zdrojem fotografií jsou stránky bolognacitta30.it.