Třicetikilometrová rychlost ve městech jako trend? První poznatky z Bologni nejsou příliš povzbudivé!

Italská Boloňa je další z měst, které v poslední době snížilo rychlost v centru na 30 kilometrů za hodinu. První zkušenosti s omezením má Olbia, která se nachází na Sardinii, kde jezdí řidiči tímto způsobem už třetím rokem. Hlavním argumentem pro regulaci je snížení dopravních nehod, které jde ruku v ruce se zlepšením životního prostředí. Co říkají na nové usměrnění samotní řidiči a jak se staví k situaci ve městě odborníci? Podle mnohých je „třicítka“ čiré šílenství a situaci ve městě připodobňují k noční můře.

municipal.cz_azznacky_uvodni

Cíl: žádní mrtví na silnici

Nové nařízení o snížení rychlosti platí v severoitalské Boloni od 16. ledna 2024, ale testem si prošlo město už v loňském roce. Starosta města si systém nazvaný „Città 30“ chválí. Nejde podle něj totiž jen o výměnu dopravního značení, ale o strategii, jak udělat centrum Boloně bezpečnější. „Tímto krokem dosáhneme nuly v počtech obětí dopravních nehod, už nebudou žádní mrtví na silnicích,“ věří starosta Matteo Lepore. Jeho oponenti ale poukazují na chaos, dopravní zácpy a potíže nejen se zásobováním.

Menší rychlost, více spalin?

Vedení města vyzdvihuje přínosy, centra se díky „Città 30“ stávají udržitelnější a přívětivější k seniorům, dětem a turistům. Oživení veřejného prostoru podle kritiků nenahradí ztráty, zejména u nákladní dopravy. Oponenti k tomu zdůrazňují, že dodávky při nízké rychlosti generují více spalin než při vyšších rychlostech, což ani podle ministra dopravy Mattea Salviniho není přínosem pro kvalitu ovzduší.

municipal.cz_azznacky_01

Zóny omezení rychlosti na 30 km/h a 50 km/h v Bologni

Pokuty i zdražení taxíků

A jak se na nové nařízení dívají samotní obyvatelé hlavního města regionu Emilia-Romagna? Za překročení rychlosti o šest kilometrů hrozí pokuty ve výši 29 eur, k tomu došlo ke zpomalení provozu a k větším dopravním zácpám, což nesou nelibě rezidenti i taxikáři. Právě taxi služby vyhlásily bojkot „Città 30“ a hrozí zdražením jízd, aby si vykompenzovaly ztráty způsobené zpomaleným provozem. Stížnostmi nešetří ani podnikatelé, kteří varují před rozmachem směrnice i do dalších měst. V letošním roce mají totiž v plánu „Città 30“ zavést v Miláně i v Parmě.

Článek vznikl ve spolupráci s odborníky na dopravní značení AZznačky. Zdrojem fotografií jsou stránky bolognacitta30.it.

Sdílet článek

Autor příspěvku: spravce